Laparoskopie je minimálně invazivní metoda, která umožňuje přístup do břišní dutiny bez jejího otevření tradičním chirurgickým řezem. Prostor k prohlédnutí a vyšetření dutiny břišní se vytvoří napuštěním břicha zdraví neškodným plynem pomocí speciální tzv. Veresovy jehly. Obraz břišních orgánů se snímá speciální kamerou - laparoskopem, který se do břišní dutiny zavede přes drobnou 1,5 cm ranku pod pupkem a přenáší se na obrazovku monitoru.

Rozlišujeme diagnostickou laparoskopii:

• používá se při vyšetření břišní dutiny a jejích orgánů při bolestech břicha nejasného původu,
  • vyšetření příčin obtíží s otěhotněním (sterilita),
  • vyloučení (či potvrzení) podezření na mimoděložní těhotenství a jeho přesnou lokalizaci,
  • rozlišení zánětu gynekologických orgánů a jiných orgánů v malé pánvi,
  • při podezření na nádor orgánů břišní dutiny,
  • při lokalizaci "ztracených" nitroděložních tělísek, které se mohou v některých případech ocitnout v břišní dutině apod.

Pokud se podezření na onemocnění při diagnostické laparoskopii potrvrdí, přecházíme k laparoskopii operační - kdy jsme schopni pomocí speciálních chirurgických nástrojů, které zavádíme do břišní dutiny z pomocných 5 mm vpichů v obou podbříšcích, daný problém vyřešit, aniž bychom byli nuceni řezem otevřít břišní dutinu. Operatér sleduje orgány břišní dutiny na monitoru z bezprostřední blízkosti a v několikanásobném zvětšení. Lze tedy provádět:

• operace na vaječnících - odstranění pouze části nebo celého vaječníku,
  • odstranění pouze případných cyst na vaječnících,
  • chirurgickou antikoncepci - přerušení průchodnosti vejcovodů, nebo jejich odstranění – sterilizace,
  • odstranění vejcovodů z důvodu jejich poškození - např. mimoděložním těhotenstvím, těžkým  zánětem apod.,
  • operace pro mimoděložní těhotenství (viz výše),
  • operace na adnexech (tzn. vaječnících spolu s vejcovody), případně jejich odstranění - v důsledku těžkých zánětů, a nádorů,
  • odstranění slepého střeva bez nutnosti otevření břišní dutiny,
  • rozrušení srůstů v břišní dutině, které mohou být příčinou obtížných a dlouhotrvajících bolestí břicha - zejména po předchozích operacích, kdy byla otevřena břišní dutina řezem, po proběhlých zánětech v oblasti malé pánve apod.

V současné době se laparoskopicky operují téměř všechny orgány dutiny břišní. Kromě velké spektra gynekologických zákroků, je laparoskopie využívána i jinými obory - zejména chirurgií. Mezi nejběžnější laparoskopické operace patří operace žlučníku, břišních kýl, operace slepého střeva atd.

Pacientovi přináší laparoskopie řadu výhod

• Laparoskopický zákrok způsobí pacientovi výrazně menší zátěž, poškození tkáně a minimální ztrátu krve.
  • Drobné ranky se po operaci mnohem rychleji hojí a tím je kratší rekonvalescence a nutnost trvání pracovní neschopnosti
  • Pooperační bolesti jsou v provnání s klasickou operací otevřenou cestou naprosto nesrovnatelně menší
  • výrazně lepší kosmetický efekt - namísto jedné velké jizvy pouze pár malých. S menší operační ránou jsou spojena i minimální rizika srůstů pobřišnice, vzniku kýly v jizvě, poruchy hojení ran apod., což je výhodou zejména u obézních lidí se silnější vrstvou podkožního tuku

Možné komplikace laparoskopických výkonů

Na rozdíl od klasických operačních výkonů jsou komplikace při laparoskopii velmi vzácné, nicméně nelze je úplně vyloučit. Jedná se zejména o krvácení, infekci, alergické reakce, žilní trombózu a embolii do plic v důsledku celkové narkózy atd.

Pozdní komplikace jako kýly v jizvě, srůsty pobřišnice a střevní neprůchodnost ze srůstů jsou po laparoskopické operaci mnohem méně časté a méně závažné jako po otevřené operaci.

Všechny tyto operace se odehrávají v bezprostřední blízkosti močového měchýře, močovodu, střev, nervů a velkých cév malé pánve. Tyto orgány mohou být ve velmi vzácných případech poraněny.

ANCHOR_TOP_TITLE